26 Feb 2014

INTERVIEW MED CECILIE ARLING: STYLIST, MODEJOURNALIST OG STREETSTYLE DARLING


Cecilie Arling er den slags pige, der altid fanger mit streetstyle øje - og det er både fordi stylingen altid er perfekt, men også fordi hendes udstråling er så dejlig positiv. Derfor var det ikke første gang, at jeg fangede hende tilbage i modeugen i januar. Vi faldt i snak, og det endte med at jeg efter modenugen var ovre, spurgte Cecilie, om hun havde lyst til at lave et interview med mig - det ville hun heldigvis gerne. Vi mødtes på en hyggelig café i indre København, og fik os en snak om karriere, god stil og inspirationskilder.
Fortæl mig lidt om din karrierevej, der bl.a. har budt på jobs i både København, Paris og LA.

Jeg tror det startede, da jeg under mit studie i Paris I 2006 stod på et gadehjørne, da en fransk mand kom cyklende med en konvolut og spurgte mig om jeg kunne tænke mig at komme til modeshows. Det var ret surrealistisk! Jeg var vild med det og har siden været til modeuge hver sæson i Paris, og var ikke i tvivl om, at jeg gerne ville bo og arbejde fast i Paris efter min kandidat uddannelse. 

Inden jeg tog tilbage til Paris, fik jeg dog mulighed for at tage til Los Angeles og arbejde med danske Moonspoon Saloon, det var en super spændende periode. 

Da jeg kom tilbage til Paris, arbejdede jeg for en japansk designer som hedder Tsumori Chisato. Men jeg fik sideløbende mulighed for at arbejde med forskellige magasiner bl.a. METAL Magazine og Runway Passport, og valgte efter en periode at fokusere på at skrive. 


I Paris begyndte jeg ligeledes at lave nogle stylingsopgaver med nogle veninder, og jeg synes, at det var rigtig spændende. Når jeg husker tilbage fra min tid hos Moonspoon Saloon, er det også de dage, hvor jeg skulle hjælpe deres stylist i LA med at lave accessories og styling til deres show, som jeg syntes var sjovest. 

Så i dag kombinerer jeg at skrive med at lave styling, og jeg har i øjeblikket nogle projekter i Danmark, derfor er jeg her nu. Jeg tager dog forsat også meget til Paris med magasinerne, og planen er også at flytte tilbage, når det igen kan passe ind.

Hvilke forskelle mellem København og Paris som modebyer, har du observeret?

I København skal det hele være meget mere bevægeligt. Alle går i sneaks her, og det må gerne være lidt stort tøj i København. I Paris er det meget mere elegant, lidt mere femme fatale, synes jeg. De er lidt finere.

Er der nogle af de to stilarter der tiltaler dig mest? 


Ja, det har nok altid været den franske stil, der har tiltalt mig mest, men efter nogle år i Paris bliver man også vant til deres stil, og så er det meget rart med et lidt mere sporty casual pust fra København. - Men jeg er også vild med den italienske mode!


Har et arbejde i modebranchen altid været din drøm?

Ikke umiddelbart, men jeg tror altid, at jeg har været draget af det visuelle. Da jeg var lille, gik jeg i kunstskole, og jeg elskede at komme på workshops på Louisiana. Det bedste var også at klæde mig ud i min mormors tøjskabe. Moden har altid draget mig, men det har taget lidt tid at finde ud af ,hvad det lige præcis var, jeg skulle lave med moden. Jeg kan godt lide kombinationen mellem det at skrive, analysere og style, det ligger sig også op af mit kandidat studie fra Designskolen Kolding og Syddansk universitet.

Hvad gør, i dine øjne, en styling helt unik? 
Jeg synes, det vigtigste er, at man kigger på sig selv og tænker over, hvad der klæder en og hvad man føler sig godt tilpas i, for så får man helt naturligt en smuk udstråling!

Hvis du skulle highlighte et projekt, du er særligt stolt over, hvilket skulle det så være?
At have startet min egen virksomhed, synes jeg er et stort skridt. I virksomheden laver jeg styling, trend analyser og freelance rapporter for magasinerne. (red. se Cecilies hjemmeside her)



Hvordan vil du beskrive din personlige stil?

Jeg vil sige, jeg er feminin med et tvist af farver.  Jeg vil helst gå i kjole eller nederdel, og jeg kan godt lide at have et bælte i taljen. Jeg elsker sommer, så det er nok også det tøj jeg bedst kan lide. Om vinteren fryser jeg altid så meget, og jeg elsker derfor flotte varme striktrøjer - og gerne flere lag!

Hvordan har Moonspoon Saloons eventyrlige univers haft en særlig indvirkning på din stil?
Jeg har altid været draget af deres kunstneriske tilgang til moden, deres farvesammensætninger og silhuetter har også inspireret mig rigtig meget. 


Er der nogle personer, der har haft en særlig indvirkning på din stil?
Der er mange indtryk og oplevelser, der kan være med til at præge ens stil, synes jeg. Men det har nok gjort særligt indtryk på mig at have gået på et individuelt skrædderforløb hos skrædderen Steen Martin. Han er utrolig inspirerende. Det er helt fantastisk at prøve noget tøj, som er syet præcis til din krop, det sidder bare så flot. Jeg er også blevet meget mere fokuseret på finish på tøjet, nu har jeg jo set, hvordan det kan se ud, hvis det er lavet ordentligt.

Derudover er min mormor en stor inspiration, fordi hun altid har været meget interesseret i mode. Hun havde rigtig meget tøj, sko, og smykker, og vi var tit på shoppeture sammen, så ubevidst har jeg nok fået lidt af min interesse via hende.


Har du altid stået unikt ud med din stil? - og hvordan har du oplevet andres reaktion på den?
Jeg kommer fra en lille provinsby, så ja det har jeg nok, fordi jeg altid har interesseret mig for mit tøj – I hvert fald så lang tid jeg kan huske. Jeg kan huske, at jeg i gymnasiet meget hellere ville spare alle mine penge op for at købe et par Prada sko end at købe drinks som mange af de andre gjorde. Sådan har jeg det faktisk stadig idag!
Jeg har fået mange kommentarer på min stil, heldigvis flest positive!

Har du nogle gode råd til hvordan man kan opgradere sin styling via simple principper?

Ja, og det kommer fra min mor.  Husk detaljerne, det kan være smykker og for eksempel ordentlig neglelak. Det er også det, jeg synes italiernerne kan, de har altid lige styr på neglelakken eller stilletterne eller en farverig taske! Et par unikke sko kan altid opgradere et outfit.

Hvad kan du ikke leve uden dette forår?
Hmm det er svært at svare på, men helt sikkert en flybillet til Paris, ellers måske et par solbriller!

Hvor og hvem henter du mest inspiration fra?
Det kan f.eks. være en kunstudstilling. Det kan være et lille galleri, der holder fernisering, som jeg kommer forbi på gaden, en større udstilling eller designudstillinger.  Når jeg er i Paris bliver jeg meget inspireret af byen men det kan også være en bog, der inspirerer mig. 

Hvad er det bedste råd du har fået af en anden?
Det bedste råd jeg har fået må være et, jeg har fået af min mor. Det er bedre at gøre noget og være med, end ikke at gøre noget. Det bruger jeg selv, når jeg bliver for perfektionistisk!  



Tusind tak Cecilie, for dine fine og inspirerende svar.

Hvad bed i særligt mærke i?

Følg mig på instagram: @miedina
Følg mig på facebook: /miedinablog
Indeholder affiliates

0 kommentarer:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mie Dina 2012 | Blogger Template by Sherica Ocbania -