14 May 2014

GUIDE: FÅ SLØREDE BAGGRUNDE PÅ DINE BILLEDER

Noget jeg ofte bliver spurgt om er, hvordan jeg får en sløret baggrund på mine billeder. Forbered jer på at høre om objektiver, noget om blændeåbninger, ISO'er og alt det der. Jeg vil her give tre råd, som giver en fin sløret baggrund:

1: Vælg det rigtige objektiv. Jeg er selv en del af 50mm-klubben - jeg har valgt et Nikon Nikkor f/1.4, da det både kan give lysere billeder og, ikke at glemme, mere slørede baggrunde. Hvis du gerne vil have endnu mere slørede baggrunde end mig, kan du vælge et 85mm objektiv. Vær opmærksom på jo højere mm-værdi, jo mere zoom. Det betyder, at du så skal have større afstand til det du tager billeder af med 85mm i forhold til f.eks. 50mm. Vælg så stor en blænde (f-værdien), som du har råd til. Jo mindre tal, jo højere blænde, f/1.4 er dobbelt så stor som f/1.8 - og f/1.2 er dobbelt så stor som f/1.4.


2: Lær at indstille dit kamera. Jeg har prøvet at være så simpel som mulig i mine forklaringer, men det er teknisk at indstille et kamera. For Nikon (som jeg bruger) kører du hjulet på toppen af kameraet hen til "A" og indstil blænden til 1.4 (se billedet).

Indstil ISO'en: Først - kryds fingre for, at den automatisk står godt.. hvis ikke er her en lyn-guide til hvordan du indstiller den:
Ved en høj blændeåbning, som vi netop har indstillet, skal du have en forholdsvis lav ISO-værdi. Indstil den til 100-400 - højere hvis det er ved at blive mørkt, eller du er indenfor. Du indstiller ISO'en på "i"-knappen til venstre på kameraet.

Hvis kameraet siger "motivet er for lyst": Gå i skyggen.

Når du bliver mere trænet kan du dreje hjulet videre til "M" - hvor du har fuld manuel kontrol. Og du kan gå ud i solen.. :)
3: Jo dybere baggrund, jo mere sløret. Står du op ad en dør eller en væg, bliver baggrunden skarp. Hvis du vil have en rigtig sløret baggrund, kan du tage billeder ned af en vej, ude i åbent landskab eller hvorend du kan finde meget plads bag dig eller ham/hende, du tager billeder af.

Jo tættere på du kommer på dit objekt, jo mere sløret bliver baggrunden. Læg mærke til altanerne på huset, i baggrunden af mit eksempel, på portræt-billedet er en del mere sløret end på det i fuld figur.

Held og lykke med at tage lækre billeder med de fine bløde baggrunde.

Følg mig på instagram: @miedina
Følg mig på facebook: /miedinablog
Følg mig på Bloglovin'

0 kommentarer:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mie Dina 2012 | Blogger Template by Sherica Ocbania -