8 May 2014

SYNES I, AT MODEBLOGGERE ER SELVCENTREREDE?


Det skal handle om modeblogging og om at virke selvhøjtideligt. Og så skal det handle om, hvordan jeg ser min egen rolle i dette selvudstillende miljø, og hvordan jeg tror mange tænker om det.

Jeg selv tænker ofte over denne problematik. Når jeg får chancen, elsker jeg at snakke om det. Jeg hader det faktum, at jeg i nogles øjne fremstår selvhøjtidelig på min blog, hvor jeg poster mange billeder af mig selv. Jeg går op i at opretholde en pæn facade herinde og udvælger de billeder, hvor jeg lige tager mig bedst ud. Det kan hurtigt opfanges som en selvcentreret ting at gøre. Jeg kan sagtens forstå, at i kan få et indtryk af, at det er en lidt egoistisk, selvicsenesættende og narcissistisk ting af mig at drive denne modeblog, som jeg gør.

Med sociale medier fremstiller vi alle i højere eller lavere grad os selv, fra en side vi gerne vil ses fra - det er en udvikling, som vi ikke kan nægte. Men det skal ikke handle om, at vi alle gør det. Det skal handle om, at jeg vælger at gøre det på en modeblog - og at jeg vælger, at gøre det med en lidt højere frekvens end de fleste andre gør på eksempelvis facebook.

Jeg ser ikke mig selv som narcissistisk. Tværtimod ser jeg mig selv som en pige med en god portion selvironi, og jeg anerkender da også mit chokolademisbrug. Jeg synes ikke, at jeg er idealet. Jeg er ikke en supermodel, jeg er ikke rig og så har jeg ikke en uddannelse, der gør mig til ekspert i styling. Jeg er på mange tænkelige måder bare en helt almindelig studerende i København med lidt studiearbejde ved siden af.

Hele denne gennemsnitlighed mikset sammen med en fremstilling af gennemsnitligheden som værende noget særligt gennem bloggen, det bryder jo radikalt med vores kære jantelov. Og når man bryder med denne fasttømrede sag, så skal man stå klar med de gode grunde.. men det mener jeg faktisk, at der er.

Indtil nu har jeg ikke ligefrem fremstillet mig selv, min blog eller modebloggere generelt i et særligt positivt lys.. Men jeg synes helt reelt, at jeg har noget at byde på, hvilket også gælder for mange af de andre modebloggere, jeg delvist indblander i denne sag.

Jeg interesserer mig for mode og det stilunivers, der følger med, jeg drømmer mig væk i den luksus, jeg ser i kulørte blade og smukke modekampagner. Men det er ikke min realitet - det er jeg jo slet ikke rig nok til. Jeg interesserer mig mest af alt for personlig stil, for at udnytte min garderobe bedst muligt, at se forskellige stylingsmuligheder i mit tøj og klæde mig efter hvad jeg synes får det bedste frem i mig.

Jeg vil gerne tage mode og stil ned på et niveau, hvor i kan relatere til, at ASOS og H&M er det gode alternativ til Chanel og Stella McCartney sidst på måneden. Jeg har jo nok i bund og grund meldt mig ind i netop modeblog-fællesskabet, da jeg mener jeg har en personlig stil og gode (spare)tips, som nogle måske kan inspireres af. Det er i hvert tilfælde noget, som jeg går og håber på.

Dertil giver bloggen mig en unik mulighed for at dyrke min interesse for fotografering og udtrykke en mere kreativ side af mig selv, som jeg måske ikke har mulighed for i min hverdag. Og så kan jeg rigtigt godt lide, at det hele er så demokratisk - vi vælger at følge netop de bloggere, der kan imponere os individuelt. Vi giver hver især vores mening til kende med likes og kommentarer. Jeg stiller, med bloggen, mig selv til skue for ros men også overfor kritik. - Og jeg elsker når i involverer jer.

For mig bliver formen uhøjtidelig, når jeg står med min lidt chokofyldte ikke særlig model-agtige krop i en outfitpost og svinger rundt med en jakke fra Zara, som jeg kun har givet 400 for. Samtidigt forestiller jer måske, at jeg nok også sveder lidt, for puh hvor må det være varmt i den jakke i 18 grader.. ja så føler jeg, at vi er på bølgelængde. Men jeg ved i virkeligheden ikke, om det er det i tænker - og hvis i ikke tænker på det med sveden, er det da også kun godt ;)

Det jeg gerne vil høre er, om i synes min blog til tider kan virke selvoptaget. Og så vil jeg gerne vide, hvad der for jer, er vigtigt for, at en modeblog kan få jer til at føle jer på bølgelængde med bloggeren.


Følg mig på instagram: @miedina
Følg mig på facebook: /miedinablog
Følg mig på Bloglovin'

7 kommentarer:

  1. Rigtig godt (og langt!) indlæg. Jeg kan godt følge hvad du skriver, og har tit tænkt, at nogle modebloggere tager sig selv lidt for seriøst. Men jeg synes du er god til at komme med nogle uhøjtidelige kommentarer ind imellem - og så fjoller du også lidt på nogle af dine billeder, hvilket jeg synes er ret fint.

    Men ja, det er en hårdfin balance. Men jeg synes nu ikke det er noget jeg tænker om din blog. :)

    Kh. Line

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Line. Jeg kan sagtens følge dig. Tak for de søde ord, jeg er glad for, at du tænker sådan om min blog :)

      Delete
  2. Danmarks modebloggere har det lidt hårdt pga. vores fantastiske jantelov. Jeg synes det er så ærgerligt, for som du også hentyder, så kan almindelige mennesker også inspirere hinanden. Jeg synes ikke det er egoistisk at gøre - din blog giver meget inspiration, så faktisk kunne det siges at være det modsatte?

    Jeg kommenterer ikke så tit, men jeg vil bare sige, at du gør det super godt. Jeg finder stor inspiration. Ja, der er mange billeder af dig, men det får mig nu ikke til at tænke, at du er ego.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunne ikke holde mig fra at kommentere på janteloven.. Dejligt at du smider en kommentar Sandra, jeg sætter pris på din holdning - og dine pæne ord :)

      Delete
  3. Jeg ved ikke rigtigt, om jeg synes det er vigtigt for mig, at være på bølgelængde med en blogger. Jeg kan godt lide det med budget-fund osv. men jeg følger mange forskellige bloggere, der ikke allesammen er på bøljelængde med mig. Og det er da fint, så længe jeg bliver inspireret af deres stil. Men nu er jeg også typen, der går mere op i de gode billeder og stilen end teksten.. Utroligt, at jeg alligevel fik læst mig igennem dette, hehe. Jeg synes det er fedt, at du tager det op, men jeg synes ikke det er et problem med de mange billeder af dig. De er jo fine, og det er jo det jeg går mest op i trods alt. Hav en god aften :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sara. Ja, jeg er klar over at mange gerne bare vil se billeder - og det kan jeg sagtens forstå, for så banebrydende nyheder kommer jeg måske ikke altid med. :) Det visuelle er super vigtigt for mig, særligt mine billeder. Så det er dejligt, at du vil se billeder hos mig, yay!

      Delete
  4. Jeg har søgt vældig megen inspiration på diverse hjemmesider i forhold til stil og nye trends, så man kan se hvad der rører sig. Synes tit kendisser giver et kunstig billede af hvad der er "moderne", da dde oftest er sponseret af en designer. Derfor synes jeg ogsp det er fedt med billeder fra helt almindelige mennesker, forstå mig ret. Noget der ikke behøver koste kassen, men stadig er fedt og brugbart...

    Jeg har gjort det til en sport at finde nogle små butikker/hjemmesider hvor jeg kan hente inspiration og få lyst til at trække i noget nyt og lækkert tøj. Har fundet en sød lille butik ved navn www.vanilia.dk - den kan personligt bruge til rigtig meget, for lige så snart de får nye varer, så kommer det på deres side. Lille deler herfra :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mie Dina 2012 | Blogger Template by Sherica Ocbania -