12 May 2015

OPSKRIFT PÅ SUPPEKUR // SÅDAN GIK DE 7 DAGE PÅ KÅLKUR

Jeg har været på kål detox, kålkuren, suppekur med kål - eller hvadend folk finder på at kalde den! Og jeg klarede det sgu, syv dage med den samme suppe! Jeg synes den har givet en rigtig god detox effekt, som jeg virkelig behøvede efter en usund kost den seneste tid. Mit system manglede på en eller anden måde den rengøring, som kun en detox kan klare.

Jeg har fået opskriften og det hele af min roomies mor, som er stor fan og ikke mindst storforbruger af den.

Hver dag må man spise så meget af suppen man vil, og dertil er der hver dag andre ting man også må spise, hvilket jeg lister efter opskriften.

Opskrift til en stor portion suppe (to store gryder - 10 liter):
4 store løg (måske forårsløg, hvis du ikke har almindelige løg) i tern
2 dåser flåede tomater
½ hvidkålshoved i tern
2 dåser grønne bønner eller et halvt kg friske i stykker
1 kg gulerødder
2 - 3 peberfrugter
½ selleri
Bouillon (3 kyllinge- og 6 grøntsagsbuillonterninger)
1 bæger fond/1 dåse oksekødskraft
2 små chilipeber
1 glas tacosauce (casa fiesta)
Krydder med salt, peber, karry, persille, bouillon og en smule hot sauce.

Sådan gør du:
Alle grøntsagerne skæres i tern og blandes med de andre ingredienser. Dæk det med vand og lad det kode i 10 min. Skru derefter ned for varmen og lad det simre indtil grøntsagerne er tilpas bløde.



Ugeprogram for suppekuren:

1. dag: Al slags frugt, på nær bananer. Honningmelon og vandmelon har færre kalorier end de fleste frugter. Spis kun suppe og frugt. Drikkevarer: Usødet te, tranebærjuice eller vand.

2. dag: Alle slags grøntsager. Spis til du er mæt af alle slags friske, rå eller frosne grøntsager. Prøv at spise grønbladede grøntsager (uden dressing), og hold dig fra tørrede bønner, ærter og majs. Spis grøntsager sammen med suppen. Ved aftenstid på denne dag, beløn dig selv med en stor bagt kartoffel med smør. Spis ingen frugt.

3. dag: Spis så meget suppe, frugt og grøntsager som du har lyst til.

4. dag: Bananer og skummetmælk. Spis tre bananer og drik mest muligt vand denne dag sammen med suppen. Bananer og mælk har mange kalorier og kulhydrater. Netop denne dag har din krop brug for kalium, kulhydrater, proteiner og kalcium for at mindske trangen til søde sager.

5. dag: Oksekød og tomater. Så meget som 3-400 gram oksekød og en dåse tomater eller seks friske tomater i dag. Prøv at drikke mindst 6-8 glas vand for at skylle urinsyren ud af kroppen. Spis suppe mindst én gang i dag.

6. dag: Bøf og grøntsager. Spis al det oksekød og grøntsager du har lyst til i dag. F.eks. to-tre steaks sammen med grønbladede grøntsager. Spis suppe mindst en gang i dag.

7. dag: Brune ris, usødet frugtjuice og grøntsager. Igen - spis så meget du har lyst til. Spis suppe mindst en gang i dag.


Vigtig info:
* Alkohol er strengt forbudt pga. fjernelsen af fedtdepoter i systemet. Du skal have sluttet suppekur min. 24 timer inden du drikker alkohol igen.
* Ingen sodavand (inklusiv light-produkter)
* Ingen mad stegt i olie eller lign.
* Hvis du tager medicin, er det ikke noget problem.
* Suppen er kurens vigtigste element. Dens kombination gør, at du ikke tager på af den uanset hvor store mængder du spiser. Og under kuren er det vigtigt, at du ikke føler sult.
* Lever man af suppen alene, vil man lide fejlernæring, derfor skal du spise efter ugeprogrammet for ikke at blive fejlernæret.

Kuren siger, at man vil have tabt 4,5-7 kilo efter et afsluttet forløb, men da det er en detox, vil meget af det naturligvis være vand-vægt.
Man kan i princippet fortsætte kuren mere end 1 uge, hvis man vil, eller gentage den uden regler for hvor længe man skal vente.



Min erfaring med suppekuren:
Det lykkedes mig! Jeg sidder til bage med en følelse af, at være stolt af mig selv, men også uvidenheden om hvor meget den har virket vægtmæssigt. Jeg vejer mig nemlig ikke. Det gør jeg ikke, fordi jeg ved, at det ikke gør noget godt for mit humør, mindset eller sundhed for den sags skyld. Jeg ved, at jeg tog på under mit praktikophold (buffet-forhold morgen, middag og aften.. behøver jeg sige mere). Og det behøver jeg ikke et tal på - jeg kan være træt af min krop uden den fakta. Jeg ville gerne gå ind og tage denne detox med det formål, at jeg skulle renses ud og motiveret til at komme tilbage på sporet med flere grøntsager og mindre chokoloade :-)


Sådan gik forløbet:

Første dag var jeg oppe og køre over hvor godt suppen smagte, den er nemlig langtfra bare kål. Jeg spiste en hel grydefuld og spiste 1/2 ananas, to-tre æbler, to appelsiner og en halv bakke vindruer. Som snack lavede jeg også en smoothie af hindbær, blåbær og tranebærjuice. Så jeg fik en masse frugt. Og jeg udnyttede fuldt ud at kuren sagde "så meget du kan spise".

Anden dag spiste jeg endnu en grydefuld af suppen, den var nemlig stadig mega lækker. Om aftenen skulle jeg i Cinemateket for at se en Xavier Dolan-film, og det var helt fint med cherry-tomater som bio-snack, synes jeg. Dog var der for alvor sat gang i detoxen. Jeg skulle tisse hele tiden. Under filmen blev jeg nødt til at gå hele to gange. Jeg har også en lille blære i forvejen, så en detox betyder selvfølgelig dobbelt op. Den bagte kartoffel var forresten guld værd denne dag, halleluja! Jeg kunne ikke finde store kartofter i Netto, så det blev faktisk til to almindelige.

Tredje dag husker jeg som værende lidt hård. Måske det var fordi jeg lige havde fået smag for den bagte kartoffel dagen før. Men suppen var jeg ikke blevet træt af, heldigvis for det. Jeg ovnstegte nogle wok-grøntsager og nogle spinat-"bolde" (dem fra frost) og det var helt fint. Jeg kom endda afsted til flow yoga denne dag.

Fjerde dag var min store milkshake-dag! Jeg brugte muligheden til at lave en banan-skummetmælk milkshake hele tre gange. Jeg fik endda en kaffe med mælk denne dag. Men suppen og kuren giver generelt god energi, så det føltes ikke som en nødvendighed med kaffe, som jeg mest drikker for koffeinens skyld. - Og heldigvis var jeg stadig ikke rigtig træt af den ensformige suppe.

Femte dag var rar med alt oksekøddet. Jeg havde bare købt hakket oksekød (3-7%), som jeg lavede hakkebøffer af - uden olie på panden naturligvis. Jeg stegte også tomater. Min roomie har sat gang i projekt køkkenhave, så det var så lækkert at tilføje frisk timian til bøfferne og tomaterne - og frisk basilikum. Det var lørdag og jeg havde en veninde forbi til mad. Hun var ved at dø over hvor stærk jeg havde lavet suppen - men jeg brugte også to ret store chili peber og hot taco sauce. Så hvis du ikke er til stærk mad skal du være varsom med det. Men det var fedt at kunne lave noget, der mindede om et rigtigt måltid. Vi tog også til gadefest på blågårdsgade, hvor jeg for en gangs skyld tog afsted på vandvognen. Men jeg skal love jer for, at jeg fik danset til den underligste koncert jeg endnu har været til.

sjette dagen var jeg ved at være træt af suppen. Og faktisk også oksekød. For det er ret meget kød på sådan to dage i streg. Men jeg valgte at lave nogle "kødboller" og putte i suppen, så den blev varieret lidt, hvilket fungerede fint.

Syvende dag var sidstedagen og derfor en dag hvor jeg lidt så frem til "ottende dag". Men jeg måtte få ris, hvilket jeg to gange tilføjede i suppen. Til morgenmad fik jeg denne dag et stort glas tranebærjuice, gulerødder og cherrytomater, da det godt kan være lidt hårdt at spise suppen fra morgenstunden på dette sted i forløbet. Denne dag kom jeg igen afsted til flow yoga og var stolt og glad for mig selv.


Efter de syv dage føler jeg mig fuld af energi, min krop føles sund og ikke sultet. Jeg føler mig lidt lettere, men ikke voldsomt. Den velvære kuren giver er til gengæld det hele værd. Jeg synes suppe-ugen har givet mig god inspiration til at fortsætte den sunde bane - uden at være fanatisk omkring det. Jeg har mindre lyst til søde sager allerede, hvilket er et af mine største mål fremover. Mindre chokolade - min ultimative synd.

Har i prøvet suppekuren før eller blev i måske interesseret i at prøve? - Jeg kan helt klart anbefale det!

1 kommentarer:

  1. DÉT må jeg prøve :D må lige høre endnu mere om det når vi ses næste tirsdag :D <3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mie Dina 2012 | Blogger Template by Sherica Ocbania -