9 Oct 2015

BLOGGING // SÅDAN SKRIVER DU BEDRE BLOGINDLÆG


Hvordan skriver man gode blogindlæg? Hvor kommer inspirationen fra? - og skrivestilen, hvordan skal den lige være? Det er alle spørgsmål, jeg har en mening om, men også noget der findes utallige andre meninger om. Jeg vil på trods af det melde mig på banen og komme med mine bud på do’s and don’ts når det kommer til at skrive blogindlæg (og personlige tekster generelt).

#1
Don’t
Jeg bryder mig ikke om et oprids af alt, en blogger har lavet i løbet af en dag. Ikke fordi de ikke laver fede ting, men som punktform distancerer jeg mig fra det de skriver.. Jeg synes det er nok at holde styr på min egen personlige kalender, andres er for mig lidt ligegyldig. Uanset hvor spændende begivenheder der nu måtte stå i den. Det er i mine øjne upersonligt og et råb om “hallo, jeg har et fedt og travlt liv”.

Do:
Tag fat i det i din dagligdag, som du fortæller det videre til gode venner, og skriv det på den måde. Fortæl hvad du tænkte, hvorfor det var så sjovt, forklar det ansigtsudtryk som gav dig grineflip og giv det du laver lidt sjæl. Dermed ikke sagt, at du skal græde dine dybeste hemmeligheder ud. Accepter, at du ikke kan skrive om alle anekdoter om alt om din hverdag men se på dig selv som en historiefortæller. De bedste kommer tit af små ting eller personlige tanker.


#2
Don’t
Jeg synes der kan være en tendens til at personlige tekster på blogs bærer præg af en generel tone, hvor bloggeren distancerer sig ved primært at bruge “man” eller “alle” i stedet for “jeg”. Som bloggere har vi sjældent meget belæg for at kunne komme med generelle udtalelser om hvad alle eller ingen mener/synes/bør gøre.


Do
Stå ved din mening og tag dine ståsteder. Det er okay at sige “jeg synes, jeg tænker, osv”. Forklar hvorfor din personlige mening er som den er, og hav en personlig stemme og holdning. Det er okay, at dine personlige meninger ikke kan løftes op til noget generelt sigende for alle.


#3
Don’t
Skriv for at skrive noget. Det er en fælde, som jeg har fundet mig selv i mange gange. Man har lige brugt tid på at tage billeder, gå igennem en usmagelig selvkritisk udvælgelsesproces, redigeret og udvalgt igen. Nå ja, jeg skal da også lige skrive noget til de pæne billeder. Og så kradser jeg noget ligegyldigt ned ala #1. Det får mig til at føle mig intetsigende og giver mig bestemt ikke en stolthedsfølelse over mit lille blogværk.

Do
Tag din blogging i flere steps. Hvis jeg er umotiveret til at skrive noget anstændigt har jeg på det seneste bare ventet med at udgive. Så kan jeg gå fra indlægget og komme tilbage med (forhåbentlig) mere inspiration. Hvis ikke, så skriver jeg bare ikke noget, eller i hvert tilfælde ikke særlig meget. Nogle gange er det også okay at lade billeder tale for sig selv. Jeg tror i høj grad det handler om at være tro overfor sig selv.

Do
Find inspiration i de små ting. Har du intet at skrive fordi du ikke lige har været på en eksotisk ferie, men ligget syg med Netflix ved din side. Og du synes måske ikke lige Dexter hører til på bloggen. Så tving dig selv til at tænke og føle noget. Du kunne skrive om hvordan man overlever sygdomsdage, hvordan du laver ingefærshots, hvordan du føler du har begået socialt selvmord eller lave en “links I like”-liste med god sengelæsning. Og hold dig generelt i gang med ting der gør dig glad og inspireret. Så går det lettere.



Det med at skrive personligt vil altid være smag og behag. Mange kommer også langt med gode billeder, men for mig er det vigtigt at kunne mærke lidt liv i bloggeren. På mange måder synes jeg det er den personlige stemme der gør, at vi som bloggere kan noget ret unikt. Vi har lov til at åbne op for vores meninger og personlige holdninger. Bidrage med personlighed, selvironi og viden om, at vi ikke altid er eksperter, men bare synes noget er fedt eller ufedt, og det er altså en dejlig uhøjtidelig tilgang til emner, der i magasiner kan blive “dette efterår skal du eje whatever” eller “vi guider til den perfekte whatever”. Vi kan tale om personlig erfaring og dele ud af den, til dem det vedkommer. Jeg følger de bloggere, der taler til mig på den ene eller anden måde. Sammensætter selv en god blanding af nogle bloggere jeg kan identificere mig med, som giver mig tænkestof, får mig til at grine, fascinerer mig eller i nogle tilfælde ser op til.

1 kommentarer:

  1. Nogle fine ting du skriver, og absolut noget der kan bruges til noget! :)

    carolinestadsbjerg.blogspot.dk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mie Dina 2012 | Blogger Template by Sherica Ocbania -